Jóga

Útmutató a meditáció gyakorlásához

A meditáció az önmegismerés eszköze. Kezünkbe adja a kulcsot az önszeretet ajtajához, melyen túl egy új világ nyílik.  Ehhez  sokszor az őszinteség ösvényét kell választanunk, mely nem mindig hívogató.  Mégis megéri! Számtalan meditációs technika létezik. Ennek a bejegyzésnek az a célja, hogy segítsen tisztán látni az alapokat. Nem akar ennél több lenni, ezért egy egyszerű  módszert ismertetek, ami a légzésfigyelésen alapszik. Légzésünk a híd a fizikai test és a lélek között. 

Miért van szükség légzésfigyelésre és mantrára? 

Képzeljük el, hogy egy nagyon aktív kúszó-mászó kisgyermekkel van dolgunk, akinek véletlenül egy kés kerül a kezébe. Saját magát és környezetét is veszélyezteti, de ha megpróbáljuk tőle erővel elvenni a kést, végképp sérülésnek tehetjük ki őt. Ezért inkább eltereljük a figyelmét és egy játékot adunk a kezébe, észrevétlenül elvéve tőle a veszélyes eszközt. Az elme számára ez a “játék” a légzésfigyelés vagy a mantra. A folyton csapongó elmét is szükséges lekötni valamivel, hogy a tanú tudatosságával gondolataink és érzelmeink mögé lássunk, és a szétszórt elmeállapot egyhegyűvé váljon. 

A meditáció feltételei: helyes testhelyzet, helyes ellazulás, helyes légzés, helyes elhatározás.

Ami  pedig nem kell: különleges képességek, tehetség, lótuszülés vagy nyakatekert jógapóz. A meditáció egyszerre könnyű és nehéz. Egyfelől meg kell tanulni relaxálni, érzékeket visszavonni, koncentrálni. Ez akár hosszú évek gyakorlását is jelentheti. Másfelől meditatív elmeállapot létre tud jönni spontán, ellazult állapotban, erőlködés nélkül is: például amikor elmerülünk egy egyszerű, monoton tevékenységben, vagy csak gyönyörködünk a naplementében és eggyé válunk vele. 

kép: www.pixabay.com

A helyes testhelyzet nyugodt, szilárd, ellazult és kényelmes.

A meditációnak nem feltétele a tökéletes lótuszülés. Az energiaáramlás érdekében sokkal fontosabb az, hogy a gerinc végig egyenes maradjon. Fekvő pózban ez automatikusan megvalósul. Figyeljük meg a gerinc természetes görbületeit, és ezt a helyzetet igyekezzük megtartani ülés közben is. Ülhetünk széken, vagy akár sarokülésben is párna vagy pokróc segítségével. Az ülő póz azért ajánlott, mert kisebb az esélye annak, hogy belealszunk a meditációba, könnyebb fenntartani az éber állapotot. Az ülőfelület (párna, kis szék vagy pokróc) legyen egyenes. Fejtetővel nyújtózzunk felfelé, farokcsonntal lefelé, a vállakat gördítsük hátra. Állunkat húzzuk enyhén befelé, a szívvel szemközti gerinc legyen mélyen a testben, a térdek legyenek egy magasságban. A tenyerek a térdekre simulva pihennek, tenyérrel lazán lefelé vagy felfelé, vagy használhatunk mudrát. 

Helyes ellazulás

A helyes ellazuláshoz többféle gyakorlat is vezet, ezek egyike a jóga nidrá, a meditáció előszobája. Lehet, hogy eddig nem gyakoroltunk relaxációs technikákat. Ebben az esetben csak figyeljük meg, hol feszül a testünk. Ahol ellenállást tapasztalunk, próbáljunk meg lazítani. Lazítsuk el a hasfalat és a vállak izmait. Próbáljuk ki, hogy milyen egy hosszú, mély kilégzéssel az állkapocsban lévő feszültséget elengedni. Ha sikeresen ellazultunk, maradjunk mozdulatlanok, majd vigyük a figyelmünket a légzésünkre. 

Helyes légzés

Orron át lélegzünk ki és be. Figyeljük meg, ahogyan az orrjáratokon keresztül puhán áramlik befelé a hűvös levegő, majd ugyanilyen puhán, erőfeszítés nélkül áramlik kifelé a meleg levegő. Vigyük figyelmünket az ajkak fölötti és az orrjáratok alatti naszagra pontra! Csak hagyjuk, hogy történjen a légzés. Figyeljük meg lélegzetünk különböző aspektusait. Pusztán attól, hogy megfigyeljük, légzésünk mélyül és egyenletessé válik. Ahogy eltűnik a szünet a be- és kilégzések között, maga a légzés egy folyamatos áramlássá válik. Ha időközben testhelyzetünk megváltozott (mely annak a jele, hogy az elme bekapcsol), tudatosítsuk ezt és gerincünket egyenesítve vigyük vissza figyelmünket a légzésünkre. 

Helyes elhatározás

A kulcs a rendszeresség. A kitartás és a rendszeresség fog megerősíteni minket a meditáció útján. Lehet, hogy sokszor érezzük azt, hogy “nem jól csinálom”, “nem vagyok képes koncentrálni”, “kényelmetlen ülni”. Azonban minden gyakorlásnál nagyon sokat számít a szándék. Amikor úgy érezzük, hogy nem haladunk semerre, akkor is megtörténnek a dolgok, csak egyelőre a láthatatlanban. Inkább gyakoroljunk rövidebb ideig, akár csak egy percet naponta, de tegyük azt következetesen és rendszeresen. A gondolatok és az érzetek jönnek-mennek. Figyeljük őket a tanú tudatosságával! Ha tudattalan tartalmak élednek, hagyjuk őket feljönni, és mint egy tó mélyéről felszálló buborékot, szétpattanni a felszínen. 

Nem meditálhatunk valami ellen

Ha valami ellen meditálunk, az a figyelmünket pont azon a dolgon fogja tartani, amit inkább elkerülni szeretnénk.  Ahol a figyelem, ott az energia! Szándékainkban inkább az univerzum törvényeivel való együttműködést erősítjük. A gondolatoknak, szavaknak mágikus ereje van. Használjuk ki ezt, és ha van szándékunk, azt fogalmazzuk meg világosan gyakorlás előtt. Ha épp nincs különösebb szándékunk, mindig megtehetjük azt, hogy gyakorlásunk felajánlásával elménkbe olyan szavakat ültetünk, melyek a Föld összes élőlényének boldogságához és békéjéhez járulnak hozzá. 

Még szintén kedvelheted...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük